08 September 2013

CHEEZY MEATBALL

CHEEZY MEATBALL

Cara buat:

Meatball
Daging, garam, aji, lada hitam, daun sup, bawang goreng, 1 biji telur, 1 sb tepung gandum, cili api- masukkan dlm food processor.
Bulat2 kan dan rebus sehingga masak. 

Sos Tomato
Tumis bawang, masukkan daging ayam kisar ramly, cendawan, sos prego tin warna hijau, garam, gula secukup rasa. 

Masukkan 4@5 meatball dlm bekas yg sesuai. Bubuh sos tomato, cheddar cheese dan mozarella cheese dan bakar ye.....

Senang jer kan??

Sebenarnya resepi nih boleh diubah-suaikan. Seperti yang kat bawah ni...saya tambahkan makaroni. kalau tak nak pun tak apa...

Bola daging yang dah masak

 Makaroni yang direbus

 Masukkan bola daging, makaroni dan sos

 Taburkan cheese

 Dah siap dibakar

Yang ni versi yang tak ada makaroni.

21 Julai 2011

KEK CARROT

Anda suka kek carrot? jom buat kek carrot yang simple tapi sedap ni.Apa-apa pun layan gambar dulu ye....




KEK CARROT

240g lobak merah (diparut)

60g kacang walnut

240g tepung naik sendiri

1 sk soda bikarbonat

1sk serbuk kayu manis (saya tak letak-tak suka)

200g gula (saya letak 170g))

4biji telur

190g minyak jagung

sedikit garam

kismis 1 kotak

sedikit esen vanila


catatan:

-kacang walnut dan kismis, saya gantikan dengan 100g buahan campur.

-Saya tambahkan 2sb oren sunquick


Cara:


  1. Ayak tepung, soda dan garam. Gaulkan dengan carrot dan buah-buahan campur.

  2. Putar telur, minyak, gula, oren dan esen vanila hingga kembang.

  3. Masukkan tepung tadi.

  4. Bakar 180c selama 45-55 minit..atau sehingga masak.

19 Julai 2011

DIVIDEN BANK PERSATUAN 2010...

Sebelum ini, saya ada masukkan entry berkaitan bank persatuan di sini. Setiap tahun, bank persatuan akan mengagihkan dividennya sekitar bulan Julai atau Ogos. Dan terbaru..dividen untuk tahun 2010 telah diumumkan oleh pengerusinya.


Perutusan Pengerusi Bank Persatuan Sempena Mesyuarat Agung Perwakilan Ke-52


Dividen yang diisytiharkan untuk tahun 2010 adalah 7.5%...agak rendah jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya. Kenapa?? Itu kenalah tanya pengerusinya. Tapi rasanya ia lebih baik daripada ASB kerana zakat telah dibayar. Dan dividen ini akan mula dibayar mulai 25 Julai 2011. So..kepada pemegang-pemegang syer bank persatuan...boleh la buat belanja untuk hari raya yang bakal menjelang.


Sejarah Pengagihan Dividen Bank Persatuan:

2003 10.0%
2004 10.0%
2005 12.5%
2006 12.5%
2007 10.0%
2008 10.0%
2009 10.0%
2010 7.5%

SELAMAT MELABUR


18 Julai 2011

KENDURI KAHWIN...JIRAN

Biasa la..dah dekat-dekat bulan puasa ni..ramai la yang buat kenduri kahwin..maklum nanti dah posa..canna nak makan yek..Haa..kena la cuti sebulan. Dewan-dewan pun hampir penuh dibooking. Ini adalah gambar2 kenduri kahwin jiran.Majlis ni dibuat di Wisma Sejarah, Jalan Tun Razak pada hari Ahad 17 Julai 2011. Hari sebelumnya adalah majlis akad nikah dan marhaban yang dilakukan di rumahnya. (sori - tak sempat snap gambar)



Ini anak dara umi(aku lah tu)..bukan pengantin ye..hehe...


Dengan adiknya..Siti Najibah.


Haa...ni pulak umi dan ayahnya. Apa? Uminya gemuk???? Ada aku kesah??? hehe..padahal memang kesah..cuma cubaan untuk menguruskan badan tu tak berapa menjadi...nafsu makan yang menjadi-jadi.....


17 Julai 2011

RAHSIA PERSONALITI DARI JENIS DARAH..

Ramai memperkatakan tentang cara mengenal personaliti, dan terkini, masyarakat Jepun melalui agensi cari jodohnya menggunakan teknik mengenal pasti personaliti mengikut jenis darah. Personaliti melalui jenis darah kedengaran agak pelik? Mari sama-sama kita lihat.





1) Jenis Darah A adalah Petani (Farmers)
Mereka berdarah A adalah golongan yang pemalu tetapi mementingkan kesempurnaan dalam senyap. Mereka sangat bertimbang rasa terhadap orang lain dan tidak pandai menipu. Mereka setia dengan kawan dan rakan sekerja. Mereka boleh menjadi perahsia, kuat, tetapi jarang sekali berkongsi perasaan mereka. Mereka ini sukar dipuaskan dan serius dalam hidup.





Peribadi Asas:
Berhati hati dalam membuat keputusan, sentiasa memastikan sesuatu jelas melalui kontrak, terlalu mementingkan undang-undang sosial kehidupan.




Kadar Toleransi:
Toleransi tinggi dengan kerja-kerja fizikal dan berulang, tidak mampu menerima perubahan dengan mudah, hilang minat pada satu-satu hobi dengan mudah.




Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Terlalu mencuba untuk melupakan masa lampau, sikap pesimis terhadap masa hadapan.




Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Boleh berpura-pura membuat muka tenang walaupun hakikatnya sedang marah, memerlukan masa yang lama untuk pulih jika dilukai, sensitif kepada pandangan orang lain.




Bagaimana mereka bekerja:
Menguruskan satu perkara sahaja dalam satu masa, membezakan antara kerja dan peribadi, sangat bertanggungjawab, terdorong untuk memilih hobi yang membantu mereka menenangkan perasaan.




2) Jenis Darah B adalah Pemburu (Hunters)
Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar. Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh-sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.




Peribadi Asas:
Pantas membuat keputusan, boleh menjadi sangat fleksibel, tidak kisah pada peraturan, menghormati penemuan sains dan perkara praktikal.




Kadar Toleransi:
Mengekalkan sepenuh minat pada apa yang mereka lakukan, kelihatan tidak sabar, tidak sukakan kerja yang berulang.




Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.




Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun selalu bergurau tetapi boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak boleh berhenti merungut apabila mereka kecewa.




Bagaimana mereka bekerja:
Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.




3) Jenis Darah AB adalah Ahli Kemanusiaan (Humanists)
Mereka sukar dimengerti, gemar menjauhkan diri, selalu menggunakan logik daripada mengikut gerak hati. Selain itu, AB sangat bagus menguruskan kewangan, walaupun berfungsi sebagai pendamai, kadang kala AB bersikap talam dua muka.




Peribadi Asas:
Sangat praktikal, bagus dalam menganalisa, memberikan kritikan yang membina, sukar membuat keputusan untuk perkara penting.




Kadar Toleransi:
Cuba untuk menjadi rajin, kelihatan kurang sabar.
Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sangat sentimental tentang masa silam, lebih risau tentang masalah semasa berbanding perkara lain.




Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Berjiwa sentimental, selalunya ‘cool’ dan ‘steady’, tetapi boleh berasa sangat kecewa dengan masalah semasa yang tidak diselesaikan, boleh menjadi ‘moody’ sekelip mata.




Bagaimana mereka bekerja:
Boleh menguruskan bidang kerja yang luas, menghargai kerja keras, cepat memahami, tidak terlalu bertanggungjawab, tidak mampu membuat ‘follow up’ sebelum projek kerja diselesaikan.




4) Jenis Darah O Adalah pejuang (Warriors).
Mereka ‘outgoing’, ‘expressive’, dan ‘passionate’. O sangat bermotivasi dan mempunyai ciri pemimpin semulajadi. Dikurniakan rasa kewujudan yang kuat, tidak takut untuk mengambil risiko jika mereka yakin mereka akan menang, seorang ahli sukan semulajadi.




Peribadi Asas:
Memastikan objektif jelas, sangat yakin dengan diri, jujur, optimis dan bertenaga.




Kadar Toleransi:
Kekuatan dan kecekalan bergantung kepada matlamat mereka, mudah mengalah jika kerja dirasakan sia-sia.




Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Positif tentang masa lampau, oleh itu tidak menyesali masa silam, mencari kestabilan kewangan di masa hadapan.




Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Selalunya bersikap tenang, sensitif dengan keikhlasan, memberikan pandangan terbuka dengan jujur secara terus.




Bagaimana mereka bekerja:
Keupayaan menumpukan perhatian bergantung pada keadaan, biasanya lebih gemar memimpin, boleh mengabaikan perkara terperinci.





**jenis darah aku adalah "O". Anda???







INILAH RUTIN KU.....

Anakku seramai 3 orang..1 lelaki dan dua perempuan. Eh eh eh...jangan silap pulak..yang dalam gambar ni nampak je cam sama tapi mereka sepupu. Dua yang kiri kanan tu adalah anak-anak perempuanku. Yang tengah tu adalah anak saudaraku yang tinggal di Subang Jaya. Selepas mamanya bersalin dan ada adik baru (sekarang umur 3 bulan) kerap aku ambil anaknya yang sorang ni bila hujung minggu.

Ye lah ...boleh la jugak kita orang main-main ngan dia. Acceli umurnya dalam dua tahun lebih..tengah best usik..hehe...Farhan namanya. Dia pun dah tahu nak mengikut bila aku ke rumahnya. Apalagi...aku ambik la wat n
balik. Hari Ahad terpaksa la hantar semula..nanti mamanya marah wooo...

Haa..tengok..dia pun dah tahu demand bila kita orang keluar..hehe..


Ada satu malam tu..dalam kul 11 malam..mamanya telefon tanya aku dah tido ke belom? Suspen gak..ingatkan dia ada kecemasan. Rupanya Farhan nak bercakap ngan aku-che ngah dia..hehe...jangan mare ya mamanya..Kalo tak bukan hujung minggu je.....tapi aku ambik terus..wakaka....


31 Mei 2011

HAKIKATNYA....


Kepada pengunjung2 blog ku ini...harap dapat memaafkan diriku yang serba kekurangan ini.
Disebabkan kekangan masa...blog ini sudah agak lama tidak diupdate.

Ini kerana tumpuan diberikan kepada blog ku yang satu lagi. Kalau tak keberatan, jomlah berkunjung ke rumah keduaku:



atau boleh aje melawat ke fb page saya:




Semoga anda semua tak jemu memberikan sokongan kepada saya dalam berbloger. Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...